Com un dels majors dubtes que es presenta quan es classifica la matèria és distingir entre una mescla homogènia i un compost, ací hi ha un vídeo per intentar que s'entenguen les diferències.
dimarts, 22 de desembre del 2015
La classificació de la matèria
El següent vídeo explica la classificació de la matèria.
Com un dels majors dubtes que es presenta quan es classifica la matèria és distingir entre una mescla homogènia i un compost, ací hi ha un vídeo per intentar que s'entenguen les diferències.
Com un dels majors dubtes que es presenta quan es classifica la matèria és distingir entre una mescla homogènia i un compost, ací hi ha un vídeo per intentar que s'entenguen les diferències.
Etiquetes de comentaris:
2n trimestre,
Classificació matèria,
Objectiu 6
dilluns, 21 de desembre del 2015
Mapa mental sobre la classificació de la matèria
Ací hi ha un mapa mental per entendre com es classifica la matèria segons una substància estiga formada per un component o més d'un component.
Mapa Mental creado con GoConqr por aurelisanchezalm
Mapa Mental creado con GoConqr por aurelisanchezalm
Etiquetes de comentaris:
2n trimestre,
Classificació matèria,
Mapes mentals,
Matèria,
Objectiu 6
dilluns, 7 de desembre del 2015
Animacions sobre lleis dels gasos
Una molt bona manera d'aprendre física i química és utilitzar les diferents animacions que ajuden a entendre lleis físiques o químiques i també alguns conceptes. A continuació hi ha una sèrie d'enllaços a animacions sobre lleis dels gasos.
Animacions sobre les lleis dels gasos en una pàgina del Ministeri d'Educació. Hi ha una pàgina molt completa on s'explica la llei de Boyle, de Charles i de Gay-Lussac, a banda de la llei general dels gasos que es veu en 4t d'ESO.
Lleis dels gasos en Educaplus. Ací hi ha enllaços a una simulació per entendre millor la llei de Charles i una altra per entendre millor la llei de Gay-Lussac.
Simulacions de J M Vilchez sobre les lleis dels gasos que ajuden a entendre molt millor aquestes.
Animacions sobre les lleis dels gasos en una pàgina del Ministeri d'Educació. Hi ha una pàgina molt completa on s'explica la llei de Boyle, de Charles i de Gay-Lussac, a banda de la llei general dels gasos que es veu en 4t d'ESO.
Lleis dels gasos en Educaplus. Ací hi ha enllaços a una simulació per entendre millor la llei de Charles i una altra per entendre millor la llei de Gay-Lussac.
Simulacions de J M Vilchez sobre les lleis dels gasos que ajuden a entendre molt millor aquestes.
Etiquetes de comentaris:
2n trimestre,
Llei gasos,
Objectiu 4,
Objectiu 5,
Simulacions
dilluns, 30 de novembre del 2015
Llei de Gay-Lussac
En el següent vídeo està explicada la llei de Gay-Lussac.
Etiquetes de comentaris:
2n trimestre,
Llei gasos,
Objectiu 4
Llei de Charles
El vídeo següent explica la llei de Charles:
Etiquetes de comentaris:
2n trimestre,
Llei gasos,
Objectiu 4
diumenge, 29 de novembre del 2015
Llei de Boyle
En
aquesta entrada hi ha un vídeo que explica la Llei de Boyle.
Etiquetes de comentaris:
2n trimestre,
Llei gasos,
Objectiu 4
dimecres, 18 de novembre del 2015
Un globus dins de nitrogen líquid
Abans de mirar el vídeo prediu el que li passarà a un globus dins de nitrogen líquid. Mira el vídeo i explica tot el que passa i el que has aprés.
dilluns, 26 d’octubre del 2015
Gràfica temperatura-temps del calfament de l'aigua
És molt interessant entendre, des del punt de vista de la teoria cinètica, les dos parts de la gràfica temperatura-temps de la gràfica de calfament de l'aigua líquida que acaba bullint. En una primera part la temperatura augmenta perquè tota l'energia que rep l'aigua s'utilitza per a que les partícules d'aigua es moguen més ràpidament. Quan l'aigua bull la temperatura no varia perquè tota l'energia s'utilitza per a trencar les forces de cohesió entre les molècules d'aigua, de manera que l'aigua passe a estat gas. Ací tens un vídeo on es veu en el laboratori com es calfa l'aigua i es veu com amb sensors amb un sensor de temperatura es recolleix la temperatura i com amb un software preparat es va formant la gràfica temperatura-temps per a l'aigua.
Etiquetes de comentaris:
1r trimestre,
Calor latent,
Canvis d'estat,
Objectiu 2,
Tasca 1,
Temperatura
diumenge, 25 d’octubre del 2015
Notació científica
Els següents vídeos expliquen com es posa un número en notació científica i conté alguns exemples de com es posen números en notació científica.
Canvi d'unitats i factors de conversió
Un factor de conversió és el mateix que una regla de tres. Els professors l'utilitzen molt i insisteixen molt en el seu ús perquè en els càlculs del laboratori s'utilitzen molt, però no és l'única manera de fer les coses. Qualsevol mètode en que s'arribe a un resultat correcte en el canvi d'unitats està bé.
En la següent llista de reproducció dels nou vídeos s'explica un poc més l'ús del factors de conversió i hi ha exemples de canvis d'unitats. Els factors de conversió es poden utilitzar quasi sempre, però no ho poden fer en el cas del canvi d'unitats de la temperatura.
En la següent llista de reproducció dels nou vídeos s'explica un poc més l'ús del factors de conversió i hi ha exemples de canvis d'unitats. Els factors de conversió es poden utilitzar quasi sempre, però no ho poden fer en el cas del canvi d'unitats de la temperatura.
Etiquetes de comentaris:
Canvi d'unitats,
Factors de conversió,
Objectiu 3,
Tasca 2
dissabte, 24 d’octubre del 2015
Està el ferro en estat sòlid, líquid o gas?
Qualsevol element químic pot estar en estat sòlid, líquid o gas. Tot depèn de les condicions de pressió i temperatura a les que està. El següent vídeo et proposa un exercici en que has de dir a la pressió de 1 atm si el ferro està en estat sòlid líquid o gas. Mira primer l'enunciat, soluciona l'exercici i comprova si ho has fet bé. Tens algun dubte després de fer l'exercici?
Etiquetes de comentaris:
1r trimestre,
Canvi d'unitats,
Canvis d'estat,
Objectiu 2,
Objectiu 3,
Tasca 1
Experiments amb la densitat
Es poden fer molts experiments amb la densitat, sobre tot de flotabilitat. En aquesta entrada tens alguns.
Pot ser el més simple siga agafar només oli i aigua i veure que independentment de la massa d'aigua i oli que s'agafe l'oli sempre queda per damunt perquè és menys dens.
Aprofitant que el líquids menys densos suren en els que són més densos i que hi ha substàncies que no es mesclen es pot fer una torre de colors. Ací tens una torre de 3 colors feta amb aigua, alcohol, oli i colorant alimentari, però es poden fer torres de molts colors.
Per veure que el que importa en la flotabilitat és la densitat d'una substància i no la seua massa mira el següent vídeo:
Pot ser el més simple siga agafar només oli i aigua i veure que independentment de la massa d'aigua i oli que s'agafe l'oli sempre queda per damunt perquè és menys dens.
Aprofitant que el líquids menys densos suren en els que són més densos i que hi ha substàncies que no es mesclen es pot fer una torre de colors. Ací tens una torre de 3 colors feta amb aigua, alcohol, oli i colorant alimentari, però es poden fer torres de molts colors.
Per veure que el que importa en la flotabilitat és la densitat d'una substància i no la seua massa mira el següent vídeo:
Etiquetes de comentaris:
1r trimestre,
densitat,
Propietats matèria,
Tasca 1
dimecres, 21 d’octubre del 2015
Sobre l'evaporació i l'ebullició
La vaporització és el pas de líquid a gas d'una substància. Hi ha dos processos inclosos dins de la vaporització que cal diferenciar: l'ebullició i l'evaporació. En el següent vídeo tens explicades les diferències.
Un dels dubtes que sempre sorgeix amb l'ebullició és si una substància sempre bull a una temperatura. La resposta és no. En el cas de l'aigua si s'augmenta la pressió del vapor damunt del líquid la temperatura d'ebullició augmenta. Aquest és el fonament de les olles a pressió per coure amb més rapidesa els aliments. Si pel contrari disminueix la pressió del vapor sobre el líquid és més fàcil per aquest començar a bullir. Això es pot veure en aquest experiment amb una bomba de buit manual.
Etiquetes de comentaris:
1r trimestre,
Canvis d'estat,
Ebullició,
Evaporació,
Objectiu 2,
Tasca 1
Teoria cinètica
El següent vídeo presenta els principis bàsics de la teoria cinètica de la matèria.
Dins dels postulats de la teoria cinètica un dels fets que més costa entendre és quan parla de xocs elàstics. Aquest vídeo ajuda a entendre de manera bàsica el que seria un xoc elàstic:
Dins dels postulats de la teoria cinètica un dels fets que més costa entendre és quan parla de xocs elàstics. Aquest vídeo ajuda a entendre de manera bàsica el que seria un xoc elàstic:
Propietats dels sòlids, els líquids i els gasos
El següent vídeo et resumeix les propietats dels sòlids, els líquids i els gasos.
Una de les propietats és la compressibilitat. Es diu que una substància és compressible si disminueix de volum quan està sotmesa a una pressió determinada. Ací tens un experiment molt simple per veure la compressibilitat dels líquids i dels gasos amb una xeringa, aire i un poc d'aigua.
En el vídeo següent tens una definició molt simple, no és la més exacta, però serveix com introducció per a que entengues que és un fluid.
Una de les propietats és la compressibilitat. Es diu que una substància és compressible si disminueix de volum quan està sotmesa a una pressió determinada. Ací tens un experiment molt simple per veure la compressibilitat dels líquids i dels gasos amb una xeringa, aire i un poc d'aigua.
En el vídeo següent tens una definició molt simple, no és la més exacta, però serveix com introducció per a que entengues que és un fluid.
Etiquetes de comentaris:
1r trimestre,
Propietats,
Tasca 1
divendres, 11 de setembre del 2015
Presentació
Hola. El meu nom és Aureli Sánchez, sóc professor de física i química i l'autor d'aquest bloc que està dedicat a tots els alumnes de 3r d'ESO de l'IES Llombai i a totes les persones que arriben ací.
El bloc intenta ser una ajuda per aprendre física i química bàsica, però més important intenta llançar propostes atractives per a l'alumnat. Això mai és fàcil perquè el que per a una persona pot resultar interessant per a una altra pot ser molt avorrit. Aquest bloc també és un mecanisme d'interacció perquè a través dels comentaris en les entrades, per a les que s'ha d'utilitzar l'identificador de google, es pot interaccionar, fer preguntes o indicar-li a l'autor del bloc els errors que ha comés, perquè els professors, com totes les persones fan errors. És natural i a més pot ser un mecanisme de creixement.
Aquest bloc costa molt d'esforç de fer, però serà útil si hi ha gent que el segueix i l'estimula a aprendre i a intentar coses noves. Així que espere que et siga útil.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)